Pressmeddelande                                                                          Båstad 2014-03-01

Viktig tennislandskamp i Sparbanken Lidköping Arena

Svenska Tennisförbundet har kommit överrens med Lidköpings Kommun om att förlägga den viktiga Play Off-matchen i Fed Cup by BNP Paribas mot Thailand den 19-20 april i Sparbanken Lidköping Arena.

–       Kul för svensk damtennis att vi fick en hemmamatch igen och Thailand är ett lag som vi skall kunna slå. Vi har ett lag som hör hemma i World Group och jag hoppas att många kommer och stöttar vårt damlandslag på plats, säger förbundskaptenen Lars-Anders Wahlgren.

Landskampstennisen kommer alltså tillbaka till Lidköping. I september 2010 spelade Sverige Davis Cup-kval mot Italien i samma arena. Och för damerna blir det fortsatt spel i västsverige. För ett par veckor sedan förlorade det svenska Fed Cup-laget knappt mot Polen i Borås i Fed Cup och därför gäller nu seger mot Thailand som Sverige aldrig har mött tidigare för att hålla sig kvar i damernas näst högsta division i ”Lag-VM”. Sverige kommer att spela på ett speciallagt hardcourt-golv mot Thailand.

Lidköping och Västergötland har starka och stolta tennistraditioner. På orten finns ett av tennisförbundets två riksidrottsgymnasier för tennis och Lidköpings TK har fina meriter från Elitseriespel och andra arrangemang.

–       Vi är mycket glada och stolta för att Svenska Tennisförbundet åter valt att förlägga en tennislandskamp till Lidköping och Sparbanken Lidköping Arena. I helgen gäller melodifestivalen och sen blir det tennis. Det är med stort nöje för hela Lidköping att vi kan stå som värd för så vitt skilda evenemang, säger Glenn Rytterfjell projektledare för Melodifestivalen i Lidköping såväl som marknadsansvarig för Kultur & Fritid, Lidköping Kommun.

För mer information se www.tennis.se och www.fedcup.com eller kontakta:

Lars-Anders Wahlgren, förbundskapten, 0708 – 80 13 37

Glenn Rytterfjell, Sparbanken Lidköping Arena, 0510-77 02 31

Henrik Odervall, Svenska Tennisförbundet, 070-609 02 72

Fed Cup är damernas ”Lag-VM” som i år spelas för 51:a gången. Det är världens största årligen återkommande nationstävling för lag inom damidrotten och Sverige finns med bland de 16 bästa nationerna i världen. Sverige debuterade i cupen 1964 och har varit i kvartsfinal vid fyra tillfällen.