ÖPPNINGSSSHOWEN I SPARBANKEN LIDKÖPING ARENA
–      En manifestation av föreningslivet för kommuninvånarna!

Tanken med Sparbanken Lidköping Arenas Öppningsshow har hela tiden varit att kunna visa upp kommunens engagerade och framgångsrika föreningsliv på en större scen och inför en publik, mångdubbelt så stor som föreningarna vanligen uppträder inför. Detta oavsett om de, under öppningsshowen, uppträder på arenagolvet eller bara är delaktiga i den mässaktivitet som pågår parallellt med showen.

Föreningsaktiviteterna skulle blandas upp med lokala artister och dagen skulle hållas samman av en erkänt skicklig konferencier gärna med folkrörelseanknytning och ett erkännande på riksnivå.

Det var med ovanstående för ögonen som Petra A Smedberg, projektledare för öppningsshowen, redan under hösten 2009 drog upp riktlinjerna för det som vi nu kommer att uppleva i Sparbanken Lidköping Arena lördagen den 24 april.

Uppdraget att vara showens konferencier gick till Gävlesonen och den inbitne Brynäs supportern, Rickard Olsson. Rickard som fick sitt stora nationella genombrott i och med programledarskapet i Bingolotto (2005-2008) har dock en lång karriär inom media bakom sig. Denna startades på Radio Gävleborg och gick sedan bl.a. över Tv-programmet Bullen, som har danat många stora programledare genom åren, vidare till bland annat som ovan nämnt, Bingolotto, Melodifestivalen, Nyhetsmorgon i TV 4, för att nu vara aktuell i Vem vet mest och Bubblan.

Rickard har dessutom en mycket stor erfarenhet av att leda galor, både Tv-sända och andra. Troligen så var värdskapet av Solheim Cup, och invigningen från Torget i Halmstad, som sågs av 390 miljoner TV-tittare, världen över, det hittills största uppdraget, åtminstone mätt i antalet tittare som Rickard har lett.

Bland de artister som kommer att visa upp sig i Sparbanken Lidköping Arena så finns bland annat luftakrobaten Marta Chavez. För vad kan passa bättre i detta jätterum, som evenemangsarenan utgör, än denne erkänt skicklige luftakrobat? Marta som är bördig från Brasilien har fått sin cirkusutbildning vid Rio de Janeiros cirkusskola med inriktning på luftakrobatik och dans. Dessutom så har Marta utbildat sig vid en teaterskola i hemstaden.

Luftakrobatik, i denna form, är en del av den s.k. nycirkusen med ursprung i Frankrike och Canada. I Sverige har nycirkus funnits på allvar sedan 1990-talet. Marta har arbetat som luftakrobat i drygt 20 år, med meriter från bl.a. världsberömda Cirque de Solei. Hon har vidare kunnat beskådas på alla de största varietéerna i bl.a. tyskland så som, Wintergarten, Apollo, GOP. Pomp duck and Circumstance.

För musiken denna dag svarar bl.a. Folkmusikgruppen Eileen. Deras musik beskrivs lättast som folkpop. Kombinationen med irländsk och svensk folkmusik i Eileens arrangemang och tappning skapar en bra stämning vid vilket evenemang som helst. Spontandansen hos publiken är aldrig långt borta. Gruppen består av Mikael Ingebäck, sång och gitarr, Susanne Staberg på fiol, Simon Jensen som trakterar en tvärflöjt, Andreas Eriksson Bas och sång och avslutningsvis Robin Wernebratt på trummor.

Dessutom så kommer dagen att bjuda på ytterligare musikaliska inslag, bland annat framförda på elfiol av den till Liverpool flyktade Joaqim Lewerin. Joaqim är i Beatles födelsestad för att förkovra sig ytterligare inom musiken. Det känns därför extra roligt att kunna hälsa honom hjärtligt välkommen hem denna dag. Avslutningsvis så får vi också höra Rockabilly bandet ”Fastback”, ”Great Lake Blues Association”, ”Lidköpings Dragspelsklubb” och tillsist även ”Lidköpings Stadsmusikkår”.

Det vinnande konstverket från höstens tävling för utsmyckningen utanför arenan kommer också att avtäckas denna dag. Vinnare i denna tävling blev Tony Abrahamsson från Vigrum och hans verk ”Port”, som skall spegla en passage med koppling till idrotten. Detta, drygt två meter höga och 60 cm breda, verk kommer fr.o.m. den 24/4 att kunna beskådas utanför Sparbanken Lidköping Arena.

Port kommer att avtäckas kl. 14.30 utanför Arenan!

Tony Abrahamsson har bl.a. flertalet konstprojekt med trädgårdsinriktning så som bl.a. ”Betong i slottsmiljö” i Sofiero Slottspark, Helsingborg 2001 och Flora Ceramica i Lidköping Stadsträdgård 2007 bakom sig. Dessutom egna separatutställningar bl. a. Göteborgs Konstförening 1991, Mariestads Konstförening 1995, Galleri Bäckgård i Falköping 2000, Galleri Majnabbe i Göteborg 2006 och Fria Former i Vetlanda 2007. Vidare så har Tony deltagit på samlingsutställningar så som Projekt monumental, Kostakademin i Stockholm 2003, Betong Kaleido i Uppsala 2004, Otteby Kungsgård, Öland och Konstnärsgården Ala på Gotland 2007.

Bland de föreningar som kommer att förgylla dagens tillställning finns bland annat TK Levo. Levo som på latin betyder ”lyfta/göra lätt” är ett mycket passande namn för en förening som bland annat hyser världsmästare i trampolinhopp i sina led. Totalt så har hoppare från föreningen tagit sex SM guld och två VM guld. TK Levo uppträder inne i Arenan precis som Lidköping Lakers, Isalliansen, Friskis & Svettis, Helens dansskola, Lidköpings Budoklubb samt inte minst Lidköpings Modellflygklubb som kommer att släppa lös modellflygplanen inne i Arenan i en hisnande uppvisning.

Dessutom så avser Lidköpingshandbollen att komma med ett offentliggörande under dagen.

I Arenans samlingssal så avhåller SISU, Idrottens studieförbund, en föreläsning av Jim Thuresson på temat ”Den lyckliga idrotten?” Jim som har ett förflutet som basketbollspelare och som förbundskapten i samma idrott är en av våra främsta föreläsare inom ”Positivt ledarskap” och som sådan så har Jim dessutom använts flitigt som rådgivare inom näringslivet.

Dessutom så kommer en mässa bland annat innehållande ”Lidköping, en säker och trygg kommun” att knyta samman dagens program, då denna pågår innan och efter arenaaktiviteterna. Förutom de verksamheter som ingår i temainslaget så deltar också Sockerbrukets ungdomsverksamhet som skall klättra på drickabackar, Läckö Golf som ger er en chans att lära er att putta bättre, Lidköpings Flygklubb som har med sig ett 15 m. stort segelflygplan, som publiken kan titta närmare på, Bibliotekets bokbuss finns parkerad utanför Arenan och dessutom så har Vänermuséet med sig sin skrotverkstad där skrotprinsessan fixa regerar.

Ovanstående är bara en del av alla de aktiviteter som kommer att pågå i och utanför Arenan i samband med öppningsshowen och mässan. Det är självfallet fri entré och programmet pågår mellan 14.00, då föreningsmässan startar till 18.30 då denna avslutas. Där i mellan pågår öppningsshowen inne i Arenan mellan klockan 16.00 och 17.30. Då det endast finns ett begränsat antal platser, 4 500 stycken, så är det först till kvarn som gäller.

Lidköpings kommun genom, Kultur och fritidsförvaltningen hoppas på en trevlig dag i samvaro med både ovan nämnda artister och föreningar så väl som med övriga deltagare på Öppningsshowen.

För ytterligare information så hänvisar vi till i första hand till, Petra A Smedberg 0510-77 12 82 (Öppningsshowen) och Carina Grimling 0510-77 02 88 (Mässan).

Väl mött den 24/4!