DETTA SPELAR LAGEN FÖR I ARENAN PÅ LÖRDAG

Sparbanken Lidköping Arena bjuder i IK Sävehofs regi på tre toppmatcher, på tre olika nivåer, men alla med nerv och spänning inblandat.  Biljettförsäljningen går som förväntat då man fram till och med onsdagen sålt cirka 1300 biljetter. Förhoppningarna är att kommer upp en bit över 2 000 åskådare innan lördagens matcher startar.

Det är massor att spela om i Sparbanken Lidköping Arena denna dag. Först ut är HK Lidköping, med sitt damlag, som önskar bli klara för spel i Div. 1 till nästa säsong. Skövde HF:s damer jagar en fjärdeplats i Elitserien för att få vara med och välja kvartsfinalmotståndare. IK Sävehofs damer blir vid seger mot Skövde klara vinnare av Elitserien. Sävehofs herrar jagar femteplatsen i Champions League gruppen för att säkerställa framtida direktplatser in i Champions Leagues slutspel. Avslutningsvis så handlar det om, för världens kanske bästa klubblag, att avancera i tabellen för att slippa lag som THW Kiel, FC Barcelona, Ciudad Real eller liknade lag i det kommande kvartsfinalspelet.

Regional Nivå

Dam Div. 2 Västsvenska Norra
HK Lidköping – KFUM Ulricehamn
Matchstart: 13.30
Dagens Målsättning:     För HKL att säkra uppflyttningen till Div. 1

HK Lidköping, sammanslagningen mellan Lidköpings HK, HK Linne och Kållandsö HK, hade tidigt målsättningen klar. Uppflyttning till Div. 1 var föreningens, den nya tränarens och inte minst tjejernas gemensamma målsättning för denna första gemensamma säsong. Nu ser det ut som laget kanske till och med skall ta sig obesegrade genom säsongens seriespel. Båda mötena med de bägge toppkonkurrenterna Team 172 och Tibro HK är avklarade och samtliga matcherna slutade med övertygande vinster för Lidköpingsföreningen. Förutsättningarna inför de två kvarvarande matcherna, mot KFUM Ulricehamn och IFK Hammarö, är att HKL med två matcher kvar är fyra poäng och 78 mål före Team 172. Vilket innebär att om laget tar en poäng eller fler på lördag så tas champagneflaskan ut från kylningen och festen kan börja.

Nationell Nivå

Dam Elitserien
IK Sävehof – Skövde HF
Matchstart: 16.20
Dagens Målsättning:     För Sävehof att säkra seriesegern och för Skövde att  försöka nå fjärdeplatsen i Elitserien.

För Skövde så är matchen viktig ur många aspekter, dels att visa att man även fortsättningsvis är första utmanare till IK Sävehof om mästartiteln. Lika viktigt är att säkra en fjärdeplats i Elitserien för att säkerställa en enklare väg i slutspelet.  För närvarande är man en poäng efter Spårvägen som innehar den åtråvärda fjärdeplatsen. De fem senaste årens SM finaler har spelats mellan IK Sävehof och Skövde HF. Partilleföreningen har vunnit fyra gånger och Skövdelaget en.
För IK Sävehof så handlar det om att ”sätta värsta konkurrenten på plats” inför ett stundande slutspel. Samt självfallet att säkerställa segern i Elitseriens grundserie.

Tar Sävehof en poäng eller fler mot Skövde så kan inte Lugi komma i kapp och Partilleklubben vinner seriespelet.

Internationell Nivå

Champions League
IK Sävehof – Hamburg SV
Matchstart: 13.30
Dagens Målsättning:     För Sävehof att säkerställa att Sverige får framtida representation i CL och för HSV att avancera i tabellen för att få enklare lottning.

Viktigast för Sävehof är att fortsatt hålla Slovakiska Tatran Prešov bakom sig i gruppen och på så sätt erövra femteplatsen. På så sätt kan Sverige komma att få en direktplats in i kommande års Champions League och därmed slippa kvalspelet. En plats som Sävehof säkert hoppas skall gå tillbaka till den egna föreningen. Sävehof har två matcher kvar i gruppspelet, och har ingen chans att ta sig vidare till fortsatt spel i årets turnering. Därför är vikten av att säkerställa en möjlighet till spel även i framtida års CL slutspel av betydande vikt. För 2011/12 års CL är detta redan uppnått men årets resultat ligger till grund Mästarturneringens ranking säsongen 2012/2013.

Sävehof har också en mission att sprida handbollen både i och utanför Sverige. CL deltagandet och möjligheten att lägga ut matcher på andra orter än Göteborg är en del i denna strategi. En annan del är att man också genom sin egen turnering Partille Cup, världens största handbollsturnering och en av världens största idrottsevenemang oavsett idrott, kan sprida handbollen internationellt och med Partille Cup som mötesplats skapa förståelse och kunskap om skilda kulturer och sätt att leva bland världens handbollsspelande ungdomar.” Missionen har resulterat i samarbeten med Internationella Handbollförbundet, Europeiska Handbollförbundet och Olympiska kommittén”. En del i denna mission är Partille Cup Kenya Trophy som arrangeras under IK Sävehofs skyddande vingar i Nyeri, Kenya.

För det lag som under denna säsong kallats ”Världens bästa Klubblag”, dvs. Hamburg SV, med spelare som Bröderna Gille och Lijewsk, Igor Vori, Johannes Bitter, Pascal Hens, danske Hans Lindberg med flera så är matchen än viktigare. Det gäller i första hand att avancera i tabellen och säkerställa att man slipper möta lag som THW Kiel, FC Barcelona, Ciudad Real eller BM Valladolid i de första slutspelsomgångarna av Champions League. Lag som man först hoppas få möta i den s.k. ”Final Four slutspelet”
För Mer information kontakta:
Glenn Rytterfjell              Sparbanken Lidköping Arena            0510 – 77 02 31
Mats Grauers                    IK Sävehof                                             0730 –  66 30 20