Davis Cup mot Italien i Lidköping

”Robin Söderling får spela i landslaget på hemmaplan”

Svenska Tennisförbundet har valt att spela Play Off- matchen i Davis Cup by BNP Paribas mellan Sverige och Italien den 17-19 september inomhus i Sparbanken Lidköping Arena.

–       Det skall bli fantastiskt roligt att spela på hemmaplan i Lidköping. Det känns nästan overkligt och det trodde jag aldrig som liten pôjk när jag växte upp i Västergötland, säger Sveriges ankare Robin Söderling som är uppväxt i Tibro men har Lidköpings TK som klubbadress.

Robin Söderling har spelat för klubben i den svenska Elitserien de senaste åren. Han är ursprungligen fostrad i Tibro TK men tränade med LTK och tennisgymnasiet där redan som 14-åring. Senast Västergötland arrangerade Davis Cup-tennis var 1999 då Trollhättan arrangerade ett möte mot Slovakien.

Sparbanken Lidköpings Arena ingår i ett större projekt att utveckla Ågårdens idrottsområde där även Lidköpings TK har sin hemmahall.

–       Vi är mycket glada och stolta för att Svenska Tennisförbundet valt att förlägga en Davis Cupmatch till Lidköping och Sparbanken Lidköping Arena. Detta kommer att visa på ytterligare ett användningsområde för vår nya arena. Det ska bli ett stort nöje för hela Lidköping att stå som värd för ett internationellt sportevenemang, säger Kenth Lindström, Kommundirektör i Lidköping

Lidköpings TK har tidigare arrangerat internationella futuretävlingar med Svenska Tennisförbundet och klubben har stolta tennistraditioner ända sedan Anders Järryds dagar.

–       Vi är först och främst mycket stolta över att vår egen spelare Robin Söderling får visa upp sig på hemmaplan. Bara det kommer att göra att det blir en stor publikfest! I vår långsiktiga plan att ytterligare bygga upp Lidköpings TK som ett regionalt tenniscentra i Svensk Tennis Väst stärker denna Davis Cup-match den tanken. Vi är på rätt väg, säger Ove Thörnkvist, Ordförande Lidköpings TK

Eftersom det är premiär för både spelort och arena kommer ITF inom kort göra en besiktning av arenan och övriga faciliteter

För mer information se: www.tennis.se, www.daviscup.com och www.lidkoping.se

Thomas Enqvist, DC-kapten, 0709 – 90 91 98