ÄNNU FLER BILJETTER SLÄPPS TILL TENNISEN

De personer som under de senaste dagarna försökt köpa biljetter till fredagsmatcherna i Davis Cup matchen mellan Sverige och Italien har antingen möts med meddelandet att det varit slutsålt, eller att det endast funnits handikapp platser att boka.

För att få fram fler platser till framförallt fredagens matcher så har arrangörerna dels begärt tillbaka biljetter som det Internationella Tennisförbundet förfogat över samt också sponsorbiljetter som funnits hos både internationella och nationell sponsorer. Dessutom så har man byggt till de tillfälliga läktarsektionerna ytterligare fyra rader på höjden samt introducerat en helt ny matchbiljett, ungdomsbiljetten.

På torsdagen så släpptes därför ytterligare drygt 550 biljetter fördelade på samtliga sektioner, samt nya paketerade tredagarsbiljetter. Detta inkluderar också en biljett till ungdomar under 18 år, på de fasta sittplatssektionerna A och D vilka inte varit till försäljning tidigare.

Dessa biljetter säljs onumrerade och kommer att ha en något begränsad sikt. Detta på grund av de tillfälliga läktarsektionerna som byggs upp på arenagolvet. Totalt finns normalt plats för cirka 250 personer på respektive av dessa sektioner men arrangörerna väljer att bara släppa 100 stycken på vardera sektionen. Detta så att upplevelsen av tennismatcherna trots allt blir så bara som möjligt, med de förutsättningar som råder på dessa sektioner.

Enligt Glenn Rytterfjell, Marknadsansvarig på Lidköpings kommun, så kommer de 550 biljetter som nu säljs ytterligare till fredagen förmodligen att bli de sista biljetterna som kommer att släppas till denna dag.

–          Vi har nu maximerat byggnationer av läktare så mycket som vi tror vi kan göra samt fått tillbaka biljetter, som inte skulle nyttjas och som funnits ute hos både förbund och sponsorer. Att tro att det kommer att släppas ytterligare biljetter framöver är att chansa grovt.  Både den provisoriska långsidesläktaren och en av kortsidorna, den som kallas ”klackläktaren” och där i huvudsak de svenska tennisklubbar och dess medlemmar har sina platser, har vi nu ökat ut från 12 till 16 rader hög. Kvarstår gör den andra kortsidesläktaren, denna är för närvarande 12 rader hög, men vi vågar inte öka denna ytterligare innan TV varit och besiktigat arena. Det kommer nämligen att byggas ett TV-torn bakom själva läktarkonstruktionen.

Däremot så finns fortfarande en liten större mängd biljetter till försäljning både till lördags- och söndagsmatchen. Men man förväntar sig även an anstormning gällande dessa biljetter nu när fredagen nästa sålt slut. Henrik Odervall Tävlingsansvarig på Svenska Tennisförbundet tycker att dessa matcher är väl så bra och spännande, vilket han uttrycker på följande sätt;

–          Med det sannolika resultatet 1-1 på efter fredagens två singlar, så kommer matchen att avgöras först under söndagen oavsett vem som vinner lördagens dubbelmatch. Lördagens dubbelpar skulle ju kunna vara, Robin Söderling och Robert Lindstedt, vår singelstjärna i par med Wimbledonfinalisten. Svensk tennis från sin allra bästa sida!

Ytterligare information kan fås av;

Glenn Rytterfjell,               Lidköping kommun/Sparbanken Lidköping Arena,      0510-77 02 31

Henrik Odervall,                  Svenska Tennisförbundet,                                                      0431-783 90